Vacation in the Philippines

Our 6 weeks was memorable. Nothing can be compared once you laid your feet on the ground of your homeland. The feeling was unexplainable, but only one thing was certain - I was happy to be !

vacation in the Philippines


Oh, not all of my days were spent in happenings. Some days were devoted for my , too. Aside from that, I submitted an article about my holiday in Swedish. A school requirement while I am on the trip. (Just forgive me for some grammatic mistakes. Cheers!)

pictures taken in the Philippines

Den 31 Januari akte jag till Filippinerna med min man och dotter. Resan från flygplanet tog 23 timmar. Det var en riktigt lång resa så vi var väldigt trötta när vi landade i Manila. Men, allt gick bra och det var skönt när vi kom till hotellet. Känslor var bättre att koppla av och sova i eget rum. Sedan, gick vi runt och kollade lite i ett köpcentrum. Det var ett stort shopping center nära vår hotellet som kallas Robinson. Vi köpte lite saker och vi åt på filipinsk restaurang. Maten var jätte god också. Allt var bra och jag var så lycklig att komma tillbaka till .

Sedan, akte vi tillbaka till hotellet och vila sig, för att nästa dag skulle vi resa igen till annan plats som hette Boracay. Det var ett av Filippinernas turistmål som låg om norr Panay. Många besökare kom dit varje år eftersom den långa sandstranden kallas White Beach. Det fanns olika restauranger och hotel med bra service och bra priser. Vi bodde på med Mediterranean style som låg nära stranden. Hotellet har hög kvalitet men det kostar ungefär tre tusen svenska knonor för 7 dagar och 6 nätter.

perfect boracay beach to visit

Det var väldigt skönt att simma i havet/poolen, ligga i solen eller under ett parasol och dricka fruktshake eller öl. Det känns bra också när mina föraldrar har det bra med min mans föraldrar, som kom hit från Sverige. Mina systrar var där med sina familj och vi alla bodde på samma hotellet. Jag var riktig glad för . Jag har väntat så länge på detta och det är roligt att allt händer som jag har planerat från början.

Vi hade en underbar tid, trevliga upplevelser och i Boracay inom en vecka. Vi var alla nöjda.

puerto galera as holiday destination

Det var våras tredje vecka när vi åkte till , ett ställe som jag och mina föraldrar bor i Filippinerna. Det var en turistort i Oriental Mindoro som är en ö söder om Manila och resan från Boracay till dit tog många timmar. Jag föddes och växte upp i Puerto Galera och mina släcktingar och vänner finns där också.

Det var en liten by men för det finns många fina fiskar och koralrev. Vi har åkt runt och besökt många ställen där, som till exempel "Hidden Paradise", "Tamaraw Falls" och "Mangyan Village". Vi har även ett par vänner som kom hit från Sverige, de har varit med så länge vi har varit där.

min resa till Filippinerna

Efter tre veckor reste och deras vänner tillbaka till Sverige. De hade turistvisum som gällde i 21 dagar här i Filippinerna. Men jag kan stanna hur länge jag vill för jag har . Min man och dotter fick en stämpel i deras pass och det betyder att de kan stanna har i ett år. Denna stämpel får man i passet om man är gift eller barn till en Filippinsk medborjare. Men vi har redan köpt en tur och retur biljett där hemresan är den 12 Mars.

Vädret var jättefint där nere. Det känns bra eller grymt mysig i solen. Vi har inte haft någonting ibland. Bara tagit det lugnt och vilat vid polen, när man har barn så behöver man ta det lugnt.

super happy to travel

Tiden gick så fort. På våras sista vecka av våran semetern i Filippinerna, vädret blev varmare på dagen och det har regnat på natten. Luften blev varmare och mycket fuktigare för att sommar var väldigt nära, men vi var fortfarande ute och njuter av det bra vädret och solen.

I har vi gjört många saker och aktiviteter liksom para-segling och rider på en jetski och banan båt. Vi också arrangerade en med min hela familj, släktingar och vänner på vår sista dag i Puerto Galera.

happy family photo

Sedan, åkte vi till och stannade där i två dagar innan vi gick tillbaka till Sverige den 13 Mars.

Jag var så lycklig för denna semestern men jag var ledsen att resan var slut nu.

No comments :

 
Home | My Articles | Jazmine | About